-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43138 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

تفسيرفرازهاي سيوهفتم تا چهلوپنجم خطبه صدوبيستوچهارم نهجالبلاغه كه در آن امام علي(ع) سياستهاي رزمي لازم براي نابودي دشمن را بيان ميكند چيست؟
«إِنَّهُمْ لَنْ يَزُولوُا عَنْ مَواقِفِهِمْ دوُنَ طَعْنِ دِراكٍ، يَخْرُجُ مِنْهُمُ الْنَّسِيمُ، وَ ضَرْبٍ يَفْلِقُ الْهامَ، وَ يُطِيحُ الْعظام، وَيُنْدِرُ الْسَّواعِدَ وَالْأَقْدامَ، وَحَتّي يَرْموُا بِالْمَناسِرِ تَتْبَعُهاَ الْمناسِرُ، وَيُرْجَموُا بِالْكَتائبِ تَقْفُوها اَلْحَلائبُ، وَ حَتي يُجَرَّ بِبِلادِهِمُ الْخَميِسَ يَتْلُوهُ الْخَميِسُ وَ حَتي تَدْعَقَ الْخُيُولُ فِي نَواحِرِأَرْضِهِمْ وَ بِأَعْنانِ مَسارِبِهِمْ وَ مَسارِحِمْ»
[آنان مواضع خود را از دست نخواهند داد مگر با ضربههاي پيدرپي نيزهها كه ضربه خورده را به نفسهاي آخرين بكشاند (يا از شكاف جراحت آنان نسيم عبور كند) و مگر با ضربتي كه تارك آنانرا بشكافد، و استخوانهاي آنانرا بيندازد، و بازوها و قدمهاي آنان را از تن جدا كند و بر خاك بيفكند. (آنان جاي خود را تغيير نخواهند داد) مگر با هجوم سپاهياني پس از سپاهيان، و مگر با كوبيدن آنان با لشگري پس از لشگري كه از همه سو جمع شده و انبوه گشتهاند، و مگر اينكه لشگرهايي پيدرپي به شهرهاي آنان كشيده شوند، تا آنكه اسبهاي سواران سمّهاي خود را بر آخرين خطوط سرزمينشان بكوبند، و همة اطراف مراتع و چراگاههايشان را زير لگدهاي خود بگيرند.]
چنين نيست كه هر جا كه عدهاي از مردم دربارة يك موضوعي مقاومت و پافشاري شديد داشته باشند، دليل حق بودن آن موضوع محسوب گردد. در طول تاريخ و در همة جوامع، فراوان ديده شده است كه مردمي زياد دربارة موضوع باطل به شدت ايستادگي كرده و تا پاي جان از آن دفاع نمودهاند، با اينكه نه تنها پس از گذشتن مدتي، بلكه در همان زمان، انسانهايي آگاه و پاكدل وجود داشتند كه باطل بودن آن موضوع را كه قربانيهاي بيشماري به خاك و خون انداخته بود، بخوبي ميفهميدند، ولي آنان به جهت عللي از ابراز بطلان آن موضوع و يا مبارزه عليه حمايتگران آن امتناع ميورزيدند. در اين بحث اين سؤال پيش ميآيد كه بنابراين، يعني بنابراينكه در حمايت از باطل هم، جديت و صميميّت و مقاومت شديد امكان داشته باشد، چه فرقي با حق پيدا ميكند؟ پاسخ اين اعتراض چنين است كه اولاً از مختصات هر حقّي، جديت و صميميت و مقاومت شديد در دفاع از آن و اجراي آن است، يعني هر حقي در صورتيكه حاميان آن حقيقت، ضرورت و ارزش آنرا بدانند تا آخرين نفس در اجرا و دفاع از آن تلاش جدي مينمايد. نه اينكه در هر موردي كه اين امور وجود داشته باشد، دليل حق بودن آن است. اين معني در آيه 103 از سوره الكهف چنين آمده است:
بگو با آنان آيا از وضع كساني كه اعمال آنان زيانكارترين اعمال است، بشما خبر بدهم؟ آنان كساني هستند كه كار و كوشش آنان در اين زندگي دنيوي گمراه و پوچ شده است، در حاليكه آنان گمان ميكنند كه كار نيكو انجام ميدهند.
يعني امكان آن هست كه عدهاي از مردم بدترين كارها را مرتكب شوند و آنها را بحساب بهترين اعمال بياورند و بديهي است كه كسي كه معتقد است كه كار صحيح و شايسته و ضروري را انجام ميدهد، در راه اجراء و دفاع از آن، از هيچ گونه تلاش و جديت و مقاومت مضايقه نخواهد كرد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 22
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.